Розвиток емоційного інтелекту у дітей: теорія і практика
Поняття «емоційний інтелект» ввели Дж. Мейєр і П. і визначили його як спосіб розпізнавати і розуміти свої емоції і емоції інших людей, керувати ними і використовувати емоції для рішення задач і досягнення результатів.
Для гармонійного розвитку емоційного інтелекту дитини станьте його провідником у світі емоцій, поступово проходячи з ним чотири основні кроки:
- навчити розпізнавати власні емоції;
- навчити використовувати емоції для вирішення завдань;
- розвивати розуміння ( причини і наслідки) емоцій;
- вчити регулювати емоційні стани.
Крок 1.
+ Говоріть з дитиною про емоції, допомагайте розрізняти свої емоції, задавайте дитині питання ( що відчуває дитина?).
+ Коли помічаєте яскраві емоційні стани, скажіть: «Мені здається, ти зараз відчуваєш… і назвати емоцію. Запитайте, чи вірно ви назвали !
+ Для того, щоб подавати приклад озвучте власні емоції «Я відчуваю радість, тому що…», «Я засмучена, тому що..».
+ Коли ми ділиммось своїми переживаннями, ми не тільки вчимо дитину розпізнавати свої емоції, але й створюємо довіру і відкритісь у сім?ї.
Важливим є розвиток емоцій інших людей:
- Тут прекрасними інструментами виступлять залежно від віку дитини олюблені книги з картинками на яких у героїв яскраво виражені емоції, мультфільми і художні фільми.
- Вивчайте азбуку і основні емоції разом з дитиною, чим відрізняється радість від суму, здивування від страху.
Крок 2
Вивчаємо ресурс кожної емоції, вчимося грамотно використовувати емоції в рішенні завдань.
+ Радість допоможе придумувати, творити, захоплюватись, дізнаватись щось нове.
+ Злість допоможе відстояти свою точку зору.
+ Довіра навчить дружити і допоможе зберегти зв'язок з людьми, які про нас турбуються.
+ Страх допоможе триматись далі від небезпеки.
+ Здивування навчить дізнаватись щось нове.
+ Відраза береже нас від усього небезпечного і шкідливого.
+ Обговорюйте з дитиною емоційні ситуації. Так ви вчите дитину взаємодіяти зі своїми емоціями і довіряти їм.
+ Створюйте своєрідний союз з дитиною, щоб дитина знала, що батьки завжди допоможуть у тяжкій ситуації.
Крок 3
Вчимося розуміти причини емоцій, розвиток свідомості( розуміння).
+ Важливо говорити з дитиною про причини, які викликали у неї емоції, чому ця емоція виникла і з чим вона пов?язана.
+При перегляді художніх фільмів, читанні приділяйте увагу дитини на причини, наслідки та прояви певних емоцій.
+ Тим самим ми вчимо дитину розуміти послідовність її емоцій, а це важливий крок до самореалізації і розвитку своєї поведінки.
+ Для себе в першу чергу проаналізуйте ситуації, в яких ви зреагували емоційніше, ніж варто було на вашу думку… Що стало причиною такої емоційної реакції?
Крок 4
Вчимо керувати своїми емоціями.
+ Керування емоціями або саморегуляція- це комплексна характеристика, розвинути яку допоможуть попередні три кроки.
+ Важливим тут є визначити ефективні стратегії керування емоціями для вас і вашої дитини.
+Дитину важливо навчити переходити з одного емоційного стану в інший, керувати сильними, інтенсивними емоціями.
Варто зауважити: навчання- це довгий процес, робіть щоденні кроки ,щоб навик керувати емоціями став привичним і для вас, і для вашої дитини.Не можна карати динину за те, що вона злиться. Всі емоції є необхідними у житі дитини. Потрібно навчити керувати і використовувати емоції у житті.
Якщо дитина знає емоції, вміє їх проявляти - у своїй практиці ви можете використовувати наступні практичні вправи.
Вправа « Колір настрою»- арт-терапевничне заняття.
- Вправа дозволяє продіагностувати психологічні стани дитини і сфрмувати поняття «внутрішня країна почуттів»;
- Необхідно взяти аркуш пареру А2 ( для основного малюнку) і А3 (для розфарбовування) і фарби гуаш;
- Складіть індивідуальні палітри Емоцій дитини;
- Обговоріть з дитиною емоції;
- розподіліть аркуш на 6-10 частин ( або на аркуші А5) зобразіть емоції;
- Можна добавити лінії або інші символи.
( Примітки: коли ви розграфували аркуш паперу на квадратики, підпишуть кожен пустий квадратик назвою емоції. Запропонуйте дитині замалювати емоцію відповідним кольором. Для старших дітей можна використовувати символи. В результаті ви отримаєте цінний діагностичний матеріал, який буде відображати внутрішній сввіт дитини).
Другий етап вправи- попробуйте промалювати на А3 відповідні емоційні картинки .
- Сум можна зобразити намалювавши оппавше листя, радість- повітряні кульки, страх- зброю тощо.
- Варіант- створити Карту внутрішньої країни з допомогою індивідуальних малюнків, які можна акуратно вирізати або вирвати із фону ( етап профарбовування емоцій у квадратиках) або використовувати повністю.
Техніка «Дерево щастя»
Ціль:
- створеня ситуацій для розвитку внутрішніх ресурсів;
- накопичення позитивного емоційного досвіду;
- зняття психоемоційного напруження і тривожності;
Вік: від 7 років і старше.
Форма проведення: індивідуальна і групова.
Інструкція:
- Бесіда про щастяю
( Що робить тебе щасливим? Хто робить тебе щасливим?)
- Продовжи фразу: Щастя – це ( і так 5 раз, для дорослих -10)
Наступний етап
- На аруші паперу будь-яким способом намалюй зернятко.
- Зернятко- символізує зародження, майбутнє, початок.
- Опиши, що відчуває зернятко?
- Що потрібно йому, щоб воно почувало себе добре? Що поможе йому прорости?
- Уяви, що з цього зернятка виросло плодовите дерево.
-Розкажи про це дерево. Яке воно?
-Де воно росте? Яка погода?Чи є поряд дерева або рослини?
- Намалюй своє дерево так, як ти його уявляєш ( поки що малювати плоди не потрібно).
Плоди:
- Тільки пам'ять про щасливі моменти життя може виростити плоди на цьому дереві.
- Давай допоможемо виростити фрукти, нехай кожен назве щасливий момент його життя.
- Що тішить тебе, що заставляє усміхатись, робить щасливим?
- Намалюй і підпиши кожен плід.
( Примітки: ви можете малювати своє дерево разом з дитиною)
Шеррінг( аналізуємо)
- Що ти відчуваєш, дивлячись на своє дерево?
- Чим воно цінне для тебе?
- Що помогло йому вирости таким?
- Чим би це дерево могло поділитись зі світом?
- Що для дерева означають плоди?
- Що важливого, цінного ти можеш зробити для цього дерева?
- Зроби дереву подарок.
( Примітки: дайте можливість дитині добавити те що їй хочеться- сонечка, тварин, тощо).
Основні моменти для діагностики:
- Наявність коріння у дерева. Коріння- це зв'язок з родом. Якщо вони зображені, тоді людина підтримує тісний зв'язок з рідними і може на них розраховувати в тяжку хвилину.
- Якщо коріння відсутнє на малюнку, можна розпитати клієнта( дитину) :чи є дистанція з рідними і чи є це для нього проблемою.
- Стовбур. Великих розмірів- це стабільність, життєва сила.
- Ліана- в протилежну сторону стебла, потребує опори. Таке зображення може говорити про залежність від партнера, невпевненості, пасивності.
- Відсутність стовбура( наприклад, трава)- переживання стресу, проблеми з вибором, невизначеність.
- Наявність листків. Листки розкажуть нам про життєву силу.
Джерело інформації: Вебинар Натальи Львовной «Игры и упражнения по развитию эмоционального интелекта ребенка»