“Розум у дитини знаходиться на кінчиках її пальців” – справедливо стверджував В.О. Сухомлинський
Розвиваємо дрібну моторику у дітей: чому це важливо?
“Розум у дитини знаходиться на кінчиках її пальців” – справедливо стверджував В.О. Сухомлинський. Деякі спеціалісти наголошують, що хороша моторика рук зараз – це відмінна увага, пам`ять і уява в майбутньому.
Дрібна моторика – це здатність маніпулювати дрібними предметами, передавати об`єкти з руки в руку, а також виконувати завдання, що потребують скоординованої роботи очей і рук.
Проблема розвитку дрібної моторики дітей – тонких диференційованих рухів кистей і пальців рук в педагогіці і психології має велике значення і розцінюється, як один з показників психічного розвитку дитини. В дітей із ООП розвиток загальної та дрібної моторики потребує особливого підходу, тому що таким дітям властиві специфічні порушення тонких диференційованих рухів,
координації.
Науковці пояснюють, що рухи руки людини спадково не призначені, а виникають в процесі виховання і навчання, як результат освіти асоціативних звязків між зоровими відчуттями, дотиковими і мязовими в процесі активної взаємодії з навколишнім середовищем.
Проведення занять по зміцненню дрібної моторики рук сприяє: розвитку узгоджених рухів обох рук а також – диференційованих рухів кистей і пальців рук, знижують емоційне напруження, покращують пам`ять, розумові здібності, розвивають координацію рухів, силу і спритність рук, і, звичайно, мовлення.
У молодшому дошкільному віці корисно виконувати прості вправи, які супроводжуються віршованим текстом (“Пальчик”, “Дружна сім`я”, “Нумо, братці” та ін.) для розвитку елементарних навичок самообслуговування застібання і розстібання гудзиків, зав`язування шнурків, заселювання намистинок, вермішелю або нарізані коктейльні трубочки на шнурочки та ін. У старшому дошкільному віці робота з розвитку дрібної моторики і координації рухів руки є важливою складовою підготовки до школи, зокрема підготовка руки до письма.
Чому ж так важливо для дітей розвиток дрібної моторики? Справа в тому, що центри в корі головного мозку людини, які відповідають за мовлення і рухи пальців рук, розташовані дуже близько. Стимуляція дрібної моторики сприяє активізації всіх відділів головного мозку.
На сьогоднішній день дрібна моторика у дітей менше розвинена. А все – через зайнятість дорослих. Психологи стверджують, що 30 років назад процес розвитку моторики проходив природньо, а зараз – штучно. Батьки часто втрачають можливість вчасно допомогти дитині розвивати дрібну моторику. Якщо відстає розвиток рухів пальців, то затримується і розвиток моторної сторони мовлення, хоча загальна моторика при цьому може відповідати нормі.
ДО РЕЧІ
Найпростіший спосіб стимуляції дрібної моторики – пальчикові ігри. Адже на долонях є проекція всіх внутрішніх органів. Водіння пальцями по долоні стимулює нервові закінчення, підвищує зосередженість і покращує настрій дитини.” Кругові рухи пальцями по долоні стимулюють роботу шлунково-кишкового тракту, стискання мізинчика – роботу серця. Масаж безіменного пальця позитивно впливає на нервову систему, подушечки середнього – стимулює роботу печінки, а вказівного – шлунка. Великий палець відповідає за діяльність мозку та ін. Такі вправи також розвивають уяву і емоційність.
Багато різних вправ можна знайти в інтернет-ресурсах, в книгарнях. Рекомендую придбати книжечку І. Волкової “Пальчикові ігри”, де всі вправи супроводжуються віршиками та малюнками. Ігри, які вміщені в цій книжечці допоможуть організувати дозвілля дітей та відпочинок під час уроків, сприятимуть розвитку уваги, навичок письма та читання.
Під час занять, на перервах доцільно використовувати з дітьми пальчикову гімнастику; вправи з використанням дрібних предметів (ігри з використанням LEGO, ігри-шнурівки, плетіння намиста…); викладання башточок різної висоти; лекала й трафарети для штрихування, контурні лекала та ін.
Для дітей з ООП доцільно використовувати піскову терапію: можна малювати обома руками одночасно.
Дослідження показують, що виконання звичайної дії “незручною” рукою активізує нові ділянки мозку і допомагає розвивати нові контакти між клітинами мозку. Такі вправи дуже подобаються дітям. Також доцільно використовувати масажер “ Су-джок”.
Уміння вільно і невимушено користуватися рухами рук виховується спеціальними вправами. Це початковий етап, який передує тренуванню дрібної моторики.
Декілька простих вправ, які можна використовувати для роботи з дітьми під час занять, на перерві, у вільний час.
Хвилі. Пальці зчеплені в “замок”, не розриваючи хвилеподібно прогинати кисті, пальці вгору-вниз.
Потягеньки. Покласти обидві долоні на стілі, напружившись, піднімати пальчики якомога вище.
Пальчики вітаються. Усіма пальцями руки по черзі торкнутися до великого пальця, починаючи з вказівного, приповторенні – від мізинця і т.д.. Виконувати спочатку кожною рукою окремо, потім – одночасно двома.
Миємо руки. Швидко, але ретельно “вимити” руки.
Циркуль. Колове обортання кожним пальцем окремо, спочатку в одну, потім в протилежну сторону. Решта пальців залишаються нерухомими. Так по черзі з кожним пальцем.
Шаман.Різко викинути широко розчепірені пальці, потім розслабити їх.
Кулька. Пальці обох рук зібрані пучком і стискаються кінчиками Пружну кульку я надую (надаємо пальцями положення, яке буває, коли тримають м`ячик) Мотузочок зав`яжу. Ну, а потім здую (“кулька лопнула”) Всім цей фокус покажу.
Їжачок (Поставити долоні під кутом одна до одної. Покласти пальці однієї руки між пальцями іншої. Порухати прямими пальчиками).
Як ти носиш, їжачок,
Так багато колючок?
Пароплав (Обидві долоні з`єднати “ківшиком”, усі пальці, крім великих спрямувати у бік “від себе”, а великі пальці підняті вверх та з`єднані – це “труба”).
Пароплав пливе по річці,
Дим з труби, немов із пічки.
Птах ( Руки перед собою долонями до себе. Великі пальці сплести – це “голова” птаха. Решта пальців – “крила”).
В небі пташечка летіла,
На галявину присіла (помахати “крилами”)
Посиділа, відпочила
Й до гніздечка полетіла (притиснути долоні до себе).
Донька (Руки на столі долоньками, почергово змінювати положення – кулак-долонька) Кулачок, долонька
Є у мами донька.
Ось долонька, кулачок,
Ходить донька у садок.
Каблучка (Великий та вказівний палець з`єднані в кільце. Решту пальців випрямити, підняти вверх та притиснути один до одного. Утримувати в такому положенні до рахунку 5-10. Виконувати вправу кожною рукою по черзі, потім обома руками одночасно).
Подивись на мою ручку
І побачиш там каблучку.
Народні потішки є чудовим матеріалом для навчання розмовної мови, адже більшість з них побудована на діалогах.
Сорока-ворона (Робимо кругові рухи пальчиками по долоні Сорока-ворона на припічку сиділа,
Діткам кашку варила. (Далі пальцями лівої руки згинати по черзі пальці правої руки, починаючи з мізинця)
Цьому- дам, цьому -дам,
цьому- дам, цьому- дам.
А цьому – не дам!
Бо дровець не носив,
піч не топив, каші не варив!
Дружна сім`я
Оцей пальчик – дідусь,
Оцей пальчик – бабуся,
Оцей пальчик – тато,
Оцей пальчик – мама,
А цей пальчик – я!
От і вся моя сім`я! (Стиснувши пальці в кулачок, діти слухають забавлянку і по черзі розгинають пальці, починаючи з великого).
Ранок
Ось цей пальчик смачно спав,
Цей ось пальчик спочивав,
Цей ось пальчик задрімав,
Цей ось пальчик в ліжко ліг,
Цей ось пальчик раптом – плиг!
Тихше, пальчик, не стрибай,
Братикам поспати дай.
Встали пальчики. Ура!
В школу нам іти пора! (Піднести руку долонею до себе, а правою відповідно до тексту по черзі загинати пальці, починаючи з мізинця. На останні два рядки- розігнути всі пальці).
Малюнки із круп. Діти наклеюють по контуру малюнка горох, фасольку, гречку, пшоно та ін.
Вправи з пінцетом. Дитина перекладає пінцетом із однієї посудини в іншу дрібні предмети (це можуть бути гудзики, пластмасові палички, намистинки…)
Сценки на пальчиках. Люди-пальчики стрибають, танцюють, марширують…
Ліплення
Виготовити кульки із пластиліну, глини чи соленого тіста і обклеювати пляшки, викладати різні фігури на картоні, доробляти дрібні деталі до недомальованих зображень, тощо.
Запропонуйте дітям придумати свої ігри. Це допоможе їм розвинути творчі здібності та самостійне мислення. Бажаю Вам успіхів і радості в роботі з дітьми!
Підготувала практичний психолог ІРЦ Сендега С. О.