#поради_батькам_дитини_з_ООП
Дуже часто батьки дітей з розладами аутичного спектра запитують: моя дитина не може будувати фрази чи говорити реченнями. Як навчати цьому і розвивати мовлення?
Відповідає директор КУ «Інклюзивно-ресурсний Центр» Буської міської ради (вчитель - логопед) Наталія Тронь.
⠀
Кожна дитина індивідуальна і потребує конкретних рекомендацій вчителя-логопеда. Проте, розвиток мовлення усіх дітей з розладами аутичного спектра потребує візуалізації: кому – використання піктограм, кому – використання предметних малюнків, кому – використання дій з предметами.
При цьому слід пам’ятати, що починати роботу потрібно з тих слів (назв) якими володіє дитина, покроково розширюючи її мовленнєвий досвід (ознайомлюючи з новими словами, поняттями, діями) та постійно тренуючи (закріплюючи) вживання нових термінів у різних ситуаціях.
Працюючи з хлопчиком (Володею) з розладами аутичному спектру, я використовувала набори предметних картинок до відповідних сюжетних малюнків. Роботу починали з теми «Сім’я».
Спочатку ми з Володею розглядали та називали предметні картки (мама, бабо, дідо…) і відшукували їх на сюжетному малюнку : називаючи, накладаючи. Аналогічно вивчали дію, яку виконують предметні малюнки (дієслово «їсть»), потім предмети дії (що їсть? «кашу»...).
Після цього вчилися складати фразу за візуальним зразком («Хлопчик їсть кашу»…) : разом називали картки зображені на зразку, почергово вказуючи на них пальцем, після «прочитування речення» - відшукували його на сюжетному малюнку.
Хочу зазначити, що ця вправа дуже подобалася Володі, і коли я перепитувала «Хлопчик їсть кашу?», він із задоволенням, плескаючи в долоні, відповідав «Так». Під час навчання складанню фраз – акцентувала увагу дитини на закінченні слів, виділяючи їх голосом (кашУ).
Після того, як хлопчик самостійно міг «читати візуальні зразки» і вказувати відповідне речення на малюнку, ми переходили до самостійного викладання фраз за візуальним шаблоном.
Ця робота проводилася протягом кількох занять: на одному занятті ми досягали однієї цілі – «назвати і показати головних героїв»….; на наступному – ми повторювали вивчене і вивчали знову нове поняття «їсть»….. Адже, дуже важливо – не перевтомлювати дитину і не заставляти працювати її всупереч бажанню. Поряд з цим, постійно повторюючи вивчене – у хлопчика з’являвся інтерес - а що ж далі? І на підсумковому занятті з даної теми, він активно відтворював усі заучені алгоритми.
Надалі, за аналогічними принципами роботи, ми працювали за іншими темами, а батьки – засвоювали вивчене в домашніх умовах в побутових ситуаціях.
Отаким чином, можна розвивати мовлення дітей з розладами аутичного спектра (і не тільки). На сьогодні, в інтернет – ресурсах є багато різних візуальних матеріалів, підказок для спеціалістів, батьків. Я використовувала «Конструктор фраз «Будуємо прості речення»» соціального видавничого проєкту «ДивоГра».
Успіхів Вам, дорогі батьки і не забувайте, що діти краще працюють в ігрових ситуаціях, коли їх цінять, заохочують, хвалять. Будьте терпеливими до невдач, і все в Вас вийде.
⠀
КУ «Інклюзивно-ресурсний Центр» Буської міської ради
+38 097 441 67 93
80500, Львівська область, Золочівський район, м. Буськ, вул.Петрушевича, 4
rpmpkbusk@ukr.net