Схема психологічної характеристики дитини дошкільника
Дата: 12.02.2019 17:40
Кількість переглядів: 13952
- Загальні відомості про дитину.
Прізвище, ім’я, дата народження, як довго відвідує дитячий садок. Загальний фізичний розвиток, стан здоров’я.
- Відомості про сім’ю і особливості життя та виховання дитини в сім’ї.
- Склад сім’ї, освітній рівень членів сім’ї, їх професії. Ставлення до дитини з боку інших членів сім’ї. Взаємовідносини дитини з батьками: з ким з членів сім’ї дитина спілкується найбільше, до кого найбільш прихильна.
- Організація діяльності дитини в сім’ї. Основні заняття дитини в сім’ї; улюблені заняття. Чи граються з дитиною вдома, якщо так, то в що і хто. Чи допомагає дитина дорослим. Наявність іграшок, ігрового кутка, дитячих книг. Оцінка батьками індивідуальних особливостей дитини.
- Загальна характеристика поведінки та діяльності дитини в дитячому садку.
- Поведінка: дитина спокійна, стримана чи виявляє надмірну рухливість, непосидючість.
- Виконання режиму дитячого садка: дотримується режиму, порушує навмисно, через неуважність, недбалість, але встигає вкластися у відведений час.
- Дотримання правил поведінки: підпорядкування вимогам дорослих, охоче чи з примусу, чи часто відмовляється виконувати вимоги і які саме. Найбільш типові порушення дисципліни.
- Звичні заняття дитини у вільний час, на прогулянці.
- Особливості ігрової діяльності дитини.
Участь в іграх, яким іграм надає перевагу? Характеристика сюжетів, змісту гри, перевага індивідуальних чи спільних ігор, характер виконуваних ролей, улюблені ролі. Активність в грі. Взаємовідносини з партнерами, використання ігрового матеріалу, тривалість ігор.
-
- Виконання дитиною навчальних завдань, їх осмисленість і прийняття: вміння керуватися даною інструкцією; способи виконання завдання; зосередженість на виконання завдання, його темп. Контроль за виконанням завдання, схильність до виправлення помилок/самостійно, не за вказівко. Потреба в допомозі. Успішність виконання завдань, їх оцінка дитиною.
- Продуктивні види діяльності. Малювання: зміст малюнків, їх різноманітність, улюблені сюжети, рівень сформованості графічних образів, умінь і навичок, концепція малюнка. Конструювання: зміст і різноманітність споруд, рівень сформованості конструктивних умінь і навичок, переважаючий тип конструювання: за зразком, за заданими умовами, за власним задумом.
- Елементи трудової діяльності. Ставлення до трудових доручень; переважаючі мотиви трудових дій. Ступінь сформованості трудових дій. Ступінь сформованості трудових умінь і навичок.
- Позиція дитини в різних видах діяльності: впевненість в собі, самовпевненість, невпевненість.
- Особливості пізнавальної сфери.
- Рівень загального розвитку в порівнянні з іншими дітьми. Обізнаність в навколишньому середовищі.
- Стійкість, зосередження, переключення уваги. За яких умов виникає відволікання уваги.
- Сенсорний розвиток: рівень сформованості дій сприймання, засвоєння сенсорних еталонів. Сприймання дитиною форми, простору, величини, часу, зображення.
- Швидкість, міцність. Точність запам’ятовування, характеристика мнемічних прийомів, якими користується дитина.
- Особливості образів уяви дитини, її прояви в різних видах діяльності, відношення до уявних образів, їх осмисленість, стійкість, глибина. Прояви творчої і довільної уяви.
- Розвиток мислення: ступінь сформованості мислитель них дій, відношення дитини до мислительних завдань. Прояви мислительної активності: пізнавальні інтереси, характер запитань, особливості міркувань.
- Рівень розвитку мовлення: яке мовлення переважає: діалогічне чи монологічне, ступінь їх розвитку; фонетична сторона мовлення: чи всі фонеми вимовляє, якщо ні, то які відсутні, чи уміє виділяти фонеми в слові; словниковий запас дитини в порівнянні з іншими дітьми даного віку; граматична правильність мовлення.
- Особливості інтересів дитини
Перелічити все, що цікавить дитину: слухання музики, малювання, ліплення…
- Взаємовідношення з дітьми групи.
- Ставлення дитини до товаришів по групі, на чому ґрунтується це ставлення? Характер контактів з іншими дітьми, тривалість спілкування.
- Ставлення дітей в групі до дитини / навести дані соціометричного дослідження.
- Особливості характеру
- Яскраво виражені позитивні і негативні риси характеру. Чи мають місце підвищена вразливість, впертість, агресивність, замкнутість…
- Переважаючий настрій: веселий, сумний, пригнічений. Постійність настроїв. Чим найчастіше викликається зміна настрою.
- Відношення до своїх успіхів і невдач в різних видах діяльності.
- Відношення до дитячого садка, ставлення до вихователя
- Чи любить бувати в дитячому садку? Чому?
- Взаємовідносини з вихователями, на чому вони ґрунтуються. Який вид спілкування з вихователем переважає: пізнавальний чи особистісний?
- Висновки щодо подальшої роботи з дитиною
Індивідуальні засоби педагогічної впливу на дитину з боку вихователя. Конкретні заходи, що їх треба здійснити в дитячому садку і сім’ї для зміцнення позитивних рис і подолання негативних.