Вправи для розвитку дрібної моторики і моторного планування для дітей з мовленнєвими порушеннями
Вправи для розвитку дрібної моторики і моторного планування для дітей з мовленнєвими порушеннями
Результати обстежень дітей з мовленнєвими порушеннями та розладами спектру аутизму, показують, що, як правило, у даної категорії дітей наявний виражений дефіцит моторного планування.
Іноді труднощі моторного планування виглядають як незграбність, порушення координації рухів. Може здатися, що це не має відношення до мовлення, але це частини одного процесу.
Батькам здається, що незграбність, порушення балансу і координації рухів у дитини – це скоріше її особливості, а не неврологічні проблеми. Але ці «особливості» є ознаками порушень роботи стовбура мозку і можечка. Вони часто діагностуються у дітей, які мають затримку мовленнєвого і психічного розвитку, порушення аутичного спектру, синдром Аспергера, порушення поведінки та уваги.
Підготовчим етапом, фундаментом для засвоєння артикуляційних (мовленнєвих) вправ є фізкультура. Власне фізкультура стимулює розвиток латеральної системи дитини, поступово виховуючи моторне планування. При цьому важливий не набір рухів, а ритм у виконанні рухів та зворотній зв'язок. Власне ця система робить процес розвитку рухів, в тому числі і артикуляційних, найбільш ефективним. Виконуючи з дитиною прості рухи : кроки, біг, нахили, присідання та інше під музику, бубен, рахунок, ви допомагаєте дитині засвоювати складний навик моторного планування загальних дій.
На сьогоднішній день, існують безліч різноманітних, уніфікованих пірамідок, вкладок, сортерів, бізібордів, які власне і призначені для розвитку дрібної моторики та моторного планування малюків.
Та, поряд з цим, пропонуємо Вашій увазі кілька вправ, які можна зробити в дома з підручних матеріалів.
Для результативності вправ дитиною обов’язковим є по кроковий показ правильності їх виконання.
Вправи :
1.Резинова груша (медична)
Виберіть маленьку грушу. Натискайте її, щоб утворився повітряний струмінь, яким можна здути ватку, листочок зі столу.
Як варіант можна навіть пограти у футбол, заганяючи повітрям ватку у ворота.
2. Гра з родзинками .
Зробіть тісто, розчайте його. Запропонуйте дитині прикрасити тісто родзинками. Покажіть як правильно брати родзинку («пінцетний» захват двома пальцями – великим і вказівним)
Покажіть, що родзинки треба розкладати по всьому тісту на відстані один від одного. Потім спечіть пиріг, що утворився і посмакуйте ним всією сім”єю.
3. Вправи з папером :
- м’яти – розвиток сили рук (після цього утвориться кулька, яку можна кидати у кошик)
- рвати (розвиток співдружності рухів)
* захватити пальцями обох рук листок і тягнути в різні сторони. Утворюються смужки (ці смужки можна скласти в коробочку і робити «дощик», висипаючи з коробки) . Пропонуючи дитині папір для цієї вправи, ви завжди повинні показувати, звідки можна його взяти. І повинні самі завжди брати папір для цієї роботи лише з цієї коробочки. В іншому разі малюк зрозуміє, що можна рвати все що є навколо : книжки…Для цієї вправи – є своє місце за столом (на підлозі…)
- робити аплікації з паперових кульок (м’яти папір, нарвати його на смужки, потім смужки порвати на квадратики, скатати кожен квадратик на долоні в кульку, кульками викладати силует – наприклад кішки, хмарки…)
- робити аплікації із кусочків паперу, які нарвав малюк. Намалюйте картину на листку і наклейте на неї кусочки паперу за сюжетом. Білі наклеєні кусочки можуть символізувати сніг, голубі-дощ, жовті – осінні листочки..
4. Сортування дрібних предметів (важливо навчити дитину робити це трьома пальчиками або «пінцет ним » захватом, при цьому решта пальчиків повинні бути загнутими і не заважати). Придумайте при цьому гру «Нагодуй горохом курочку, а квасолею півника…» (дитина при цьому сортує горох і квасолю в різні мисочки).
5. Розгортання загорнутого в папір сюрприза «Що там?».Коли малюк розгорне сюрприз – пограйте з ним – загорніть його знову -.і знову постарайтеся його знайти. Аналогічно проігруються ситуації – «давай зробимо сюрприз для тата, бабусі…»
6. Наповнення пластикової бутилки дрібними предметами (квасолею, горохом, кульками, камінчиками…)
Обов’язковий покроковий показ дитині виконання завдання :
- беріть дрібні предмети або щіпкою або двома пальцями (великим і вказівним),
- покажіть, як треба брати предмет,
- притримайте бутилу однією рукою,
- іншою рукою беріть по одному предмету,
- в кінці закрийте бутилу корком,
- потрясіть нею (утвориться звук брязкальця).
Підсумовуючи викладений варіант, хочу зауважити,
Шановні батьки, пам’ятайте, що все в житті починається з малого. Тому, не забувайте про розвиток у Ваших дітей елементарних навичок самообслуговування (одягання, прибирання іграшок…), а в подальшому, защіпання ґудзиків, зав’язування та розв’язування вузлів, шнурівок. Навчайте свого малюка цьому терпеливо і весело.
Вчитель – логопед ІРЦ
Тронь Н.М.
Використана література :
Ефимов О.И, Ефимова В.Л. «15 мифов о детской речи». – Издательство «Диля», 2013