Поради для батьків: «Використання дидактичних ігор і завдань в процесі корекційно-відновлювальної роботи з дітьми, що мають порушення зору»
Використання дидактичних ігор і завдань в процесі корекційно-відновлювальної роботи з дітьми, що мають порушення зору
Для відновлення гостроти зору і розвитку зорових функцій вчитель-дефектолог використовує спеціальні дидактичні ігри-вправи і завдання, які повинні тренувати зір, формувати у дітей певні уявлення про предмети і явища, розвивати зорову увагу, пам’ять.
Важливо пам’ятати, що дидактичні ігри та завдання для розвитку зору і зорового сприйняття підбирають індивідуально для кожної дитини в залежності від стану зору і періоду відновлювальної роботи.
Наприклад, при гіперметропії рекомендоване посилене зорове навантаження і використовуються посібники малого розміру. А при міопії зорове перенапруження недопустиме і посібники мають бути більшого розміру.
Знаючи зорові можливості дітей, тифлопедагог може цілеспрямовано впливати на розвиток зору, створювати умови в процесі виховання і навчання дітей для лікувально-відновлювальної роботи та закріплення її результатів.
Спеціальні дидактичні ігри і завдання використовуються тифлопедагогом на підгрупових та індивідуальних корекційно-компенсаторних заняттях, а також у вечірні години (ІІ половина дня) на індивідуальних заняттях, що їх проводить вихователь з дітьми по індивідуальним завданням тифлопедагога і лікаря-офтальмолога.
Для більшої зручності ці ігри-вправи поділені на окремі групи.
І. Ігри-вправи на розвиток зору:
А) ігри на розвиток гостроти зору:
- Мозаїка різної величини і форми.
- Конструктор.
- Сортування насіння.
- Нанизування намиста на шнурок.
- Вишивання по крапках.
- Обводка по зовнішньому і внутрішньому контуру.
- Плетення “килимів” з різнокольорових смужок
- Різні види шнурування.
- Малювання через кальку.
- Розглядання картинок в моноскопі.
Б) ігри на розвиток окорухаючої функції:
- Обводка по зовнішньому і внутрішньому контуру.
- Малювання по пересіченому контуру.
- Малювання через кальку.
- Спостереження за іграшкою, що рухається.
- Лабіринти (прості і складні).
- Сполучення об’єктів на перфокарті.
- Малювання по крапках.
В) ігри на розвиток бінокулярного і стереоскопічного зору:
- “Злови рибку”.
- Кільцекиди.
- Серсо.
- Метання в ціль, в обруч.
- Більярд.
- Футбол (настільний).
- Конструктор.
- Співставлення об’єктів за контуром.
- Розглядання картинок у стереоскопі.
- Робота з паличковим мотиватором.
ІІ. Ігри-вправи на розвиток зорового сприйняття:
А) ігри на формування просторових уявлень і орієнтування:
- Лабіринти.
- Слухові диктанти.
- “Що ближче? Що далі?”
- “Що справа? Що зліва?”
- “Скажи, де знаходиться?”
- План-схема.
- “Знайди скарб”.
- Ряди і стовпчики.
- Знайди напрямок.
- Проклади доріжку.
Б) ігри на розвиток функцій розрізнення кольорів і форм:
- Кольорові замочки.
- Підбери за кольором (формою).
- Підбери комплекти (сервіз, костюм) за поданим еталоном кольору чи форми.
- Співставлення за контуром.
- Розклади по відтінках.
- Виклади за зразком.
- Дофарбуй райдугу.
- Склади з геометричних форм.
- Склади ціле з частин.
- Геометричне і кольорове серсо.
ІІІ. Ігри-вправи на розвиток психічних процесів (уваги, пам’яті, мислення):
- Склади картинку.
- Склади ціле з частин.
- Лото.
- Матрьошки, пірамідки, коробки-вкладки.
- Що змінилося?
- Знайди два однакових об’єкти.
- Чим відрізняються?
- Виклади за зразком, по пам’яті.