СЕНСОРНИЙ РОЗВИТОК УДОМА. ПОРАДИ Й РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ БАТЬКІВ
Сенсорний розвиток дитини — це важливий процес для гармонійного розвитку дитини. Як же організувати його вдома? Хочемо дати вам декілька порад щодо того, у які ігри без особливих витрат можна пограти з дитиною вдома
.
-
- дитина йде мити руки, спитайте її, які в неї зараз руки, які вони стануть потім. Старайтеся, щоб малюк використовував слова сухий, мокрий.
-
- «Саморобні пазли». Розріжте на три (потім на більше) частини будь-яку предметну картинку, листівку. Спочатку зберіть картинку разом з дитиною, а потім запропонуйте їй зібрати самостійно.
-
- «Пустотливі мишенята». Візьміть будь-яку картинку, листівку, світлину з журналу, книги (зображення повинне бути зрозумілим дитині), виріжте з неї квадрати, круги, трикутники. Розкажіть дитині коротеньку казочку про пустотливих мишенят, які прогризли в картинці дірки, через що ви ніяк не можете її зібрати. Далі запропонуйте дитині закрити дірки на картинці фігурами, які з неї вигризли миші.
-
- "Намисто". Виріжте з цупкого паперу намистини круглої та квадратної форми. Намистини можуть бути одного кольору або різного. Посередині в намистин виріжте невеликі отвори, щоб туди вільно проходив шнурок. Запропонуйте дитині зібра-ти намисто для мами (для ляльки).
1 варіант. Усі намистини одного кольору, нанизуються по черзі: круг, квадрат.
2 варіант. Усі намистини різного кольору; чергування кольорів дитина обирає сама. У процесі діяльності запитуйте, якої форми намистина, якого кольору.
-
- «Помалюємо». Наклейте на чистий аркуш паперу зображення предметів, тварин і попросіть дитину з’єднати їх лініями. Інше завдання: прикріпіть аркуш до столу і покладіть на нього кубик, а потім попросіть малюка штовхати цей кубик олівцем. Олівець залишає на папері слід — покажіть його маляті.
-
- Ця гра допоможе дитині краще запам’ятати кольори, форми; спонукає до проявів творчості. Разом приготуйте спочатку тісто: змішайте 1 склянку кухонної солі дрібного помолу, 1 склянку муки, 0,5 склянки холодної води, залиште на 3 години в холодильнику. Разом з дитиною зліпіть кульки діаметром 3–4 см та за допомогою трубочки для коктейлів зробіть отвори. Залиште для висихання. Разом з дитиною за бажанням розфарбуйте кульки в різні кольори та вигадайте історію «Хто вдягне наше намисто?».
-
- "Неслухняні олівці". З часом удома накопичується багато різних олівців. Пропонуємо гру, яка не лише допоможе дитині запам’ятати назви кольорів, а й розвине навички охайності. Візьміть різнокольорові пластикові стаканчики (буде краще, якщо бать-ки разом з дитиною обклеять стаканчики самоклейним папером) та запропонуйте дитині покласти кожен олівець у його будинок-стаканчик. Для розвитку пізнавальної активності дитини можна створити «проблемну» ситуацію: запропонувати стаканчики синього, червоного та зеленого кольорів, а олівці червоного, рожевого, синього, блакитного, зеленого та різні відтінки. Дайте дитині можливість самостійно зробити висновки.
-
- «Веселий кухар». Ця гра допоможе дитині засвоїти поняття «солодке», «солоне», «кисле», «гірке» тощо, а також назви овочів та фруктів. На тарілочку наріжте невеличкі шматочки овочів та фруктів (апельсин, яблуко, груша, огірок, морква тощо). Запропонуйте дитині заплющити очі та пригостіть її шматочком. Спитайте дитину: «Який смак? Як називається те, що ти куштував?»
-
- «Крижані кубики». З таємничим виглядом дорослий дістає з холодильника два кубики льоду: один собі, другий дитині — і пропонує потримати кубик у долонях. Запитайте в дитини: «Який він? (Твердий, холодний, мокрий, став рідким.) Куди подівся кубик? (Дайте дитині можливість відповісти самостій-но.) Як знову зробити кубик?»
-
- «Весела геометрія». Приготуйте п’ять кружечків і п’ять квадратів, перемішайте їх. З’ясуйте разом з дитиною, чим вони різняться, і запропонуйте розкласти фігури на дві групи.
Варіанти: трикутник і квадрати, зірочка і прямокутник тощо.
-
- «Маша і ведмідь». Приготуйте набір різних предметів парами «великий — маленький». Наприклад, по дві ложки, чашки, тарілки, іграшки, серветки, хустинки, ґудзики, книжки тощо. Запропонуйте гру: «До нас у гості прийшли Маша і Ведмідь. (Як-що немає іграшок, роздрукуйте з інтернету портрети казкових героїв.) У нас є різні речі. Як ти гадаєш, які з них підійдуть Маші, які ведмедеві?» Дайте дитині можливість самій дійти висновку, що Маші потрібні маленькі речі, а ведмедю — великі. Під час гри постійно промовляйте вголос свої дії та спонукайте до цього дитину: «Це маленька ложка для Маші, а велика ложка — для ведмедя. Це велика іграшка для ведмедя, а маленька — для Маші» тощо.
-
- гра «Великі і малі». У цю гру можна гратися всією родиною, перетворивши оселю на місце пригод. Запропонуйте змагання: хто більше знайде в оселі парних великих і малих предметів. Наприклад: велика каструля — маленька каструля, велике ліжко — маленьке ліжко, великі татові черевики — маленькі синочкові, велика шафа — маленька шафа, великий олівець — маленький олівець тощо.
Увага! Дайте дитині можливість «перемогти».
-
- «Піжмурки». Приготуйте набір парних (великий — малий) геометричних фігур (круг, трикутник, прямокутник, овал). Запропонуйте «заховати» маленькі фігури за великими з практичним показом, накривши маленький кружечок великим. Якщо в дитини це виходить легко, ускладніть гру, запропонувавши сховати під кружечок трикутник, під квадрат — кружечок. Потім запитай-те, чи запам’ятала дитина, хто за ким сховався.
-
- "Чарівна торбинка". Зробіть із цупкої тканини невеличку торбинку.
Варіант 1. Дитина складає в торбинку предмети, різні на дотик (іграшка, м’ячик, клубочок ниток, кубик, ложка тощо — залежно від можливостей дитини). Потім навпомацки бере якийсь предмет у торбинці, описує, не дивлячись, його властивості і називає цей предмет.
Варіант 2. Дитина отримує торбинку з набором предметів і на дотик угадує, що туди поклали.
Варіант 3. Дитині дають якийсь предмет (наприклад ґудзик). Потім дитина отримує наповнену речами торбинку і навпомацки знаходить у ній такий самий предмет, виймає, порівнює.
-
- «Веселка». Усім гравцям роздають кольорові кружечки і пропонують знайти в оселі предмети такого самого кольору. Дитина може прикладати свій кружечок до речей, щоб ідентифікувати кольори.
Зображення взято з мережі Інтернет
Використана література: Сенсорний розвиток дошкільнят. Ранній вік ⁄ М.Л. Кривоніс, О.Л.Дроботій. – Х.: Вид-но «Ранок», 2015 р.- 192 с. [ СТ 174-177].