План психолого-педагогічної характеристики учня
І. Загальні відомості про учня
1. Анкетні дані — прізвище, ім’я, по батькові, дата народження, клас (якщо клас спеціалізований, зазначити).
2. Відомості про стан здоров’я — наявність хронічних захворювань, особливості функціонування нервової системи (швидко стомлюється, стомлюється після тривалого навантаження, не стомлюється).
3. Успішність — середній бал, зазначення предметів, з яких має найвищі та найнижчі бали; зазначення предметів, якими цікавиться, та які є найскладнішими для нього.
4. Позашкільні заняття — участь у роботі гуртків, секцій тощо.
5. Особливості сімейного виховання.
ІІ. Прояв особистісних якостей у поведінці учня
1. Спрямованість інтересів — суспільна активність, працьовитість, відповідальність, ініціативність, організованість, допитливість, акуратність тощо.
2. Ставлення до людей — колективізм, чесність, правдивість, справедливість, товариськість, чуйність, ввічливість, тактовність тощо.
3. Ставлення до себе — скромність, упевненість у собі, самокритичність, уміння розраховувати свої сили, прагнення до успіху, лідерства, самоконтроль тощо.
4. Вольові якості особистості — сміливість, рішучість, наполегливість, самовладання тощо.
5. Статус учня в класі — авторитет у класі, лідерські якості тощо.
ІІІ. Особливості психічних процесів та емоційно-вольової сфери
1. Уважність на уроках:
а) завжди швидко зосереджується на поясненнях учителя, не відволікається, зазвичай не робить помилок через неуважність;
б) доволі уважно слухає пояснення вчителя, відволікається рідко, іноді припускається помилок через неуважність;
в) не завжди уважно слухає пояснення вчителя, періодично відволікається, часто припускається помилок через неуважність, але самостійно виправляє їх під час перевірки;
г) слухає доволі уважно лише тоді, коли йому цікаво, часто відволікається, постійно припускається помилок через неуважність, під час перевірки не завжди виправляє їх;
ґ) зазвичай повільно і важко зосереджується на уроці, мало що засвоює через постійні відволікання, робить багато помилок через неуважність і не помічає їх під час перевірки.
2. Пам’ять:
а) під час завчання завжди попередньо розбирається у структурі й змісті матеріалу; утім, матеріал, що потребує механічного завчання, також запам’ятовує легко;
б) під час завчання може запам’ятати лише те, у чому попередньо розібрався; матеріал, що потребує механічного запам’ятовування, дається важко;
в) матеріал, що потребує механічного завчання, засвоює дуже легко, досить один-два рази переглянути його; зазвичай не розбирається у структурі й змісті матеріалу, що заучує;
г) за вивчення довго розбирається в матеріалі; відтворюючи матеріал, робить помилки за формою, але зміст відтворює точно;
ґ) для запам’ятовування матеріалу багаторазово механічно повторює його, не осмислюючи, робить змістові помилки.
3. Мислення:
а) швидко «схоплює» суть матеріалу, завжди серед перших розв’язує завдання, часто пропонує власні оригінальні рішення;
б) доволі швидко розбирається в матеріалі, швидше за інших розв’язує завдання, іноді пропонує власні оригінальні способи розв’язання;
в) задовільно розуміє матеріал після пояснення в середньому темпі; зазвичай власних оригінальних рішень не пропонує;
г) дуже повільно «схоплює» суть пояснень учителя; багато часу витрачає на обмірковування й розв’язання завдань;
ґ) розуміє матеріал лише після додаткових занять, украй повільно розв’язує завдання, при цьому зазвичай використовує відомі шаблони.
4. Емоційна реактивність:
а) завжди емоційно реагує на будь-які життєві явища, розповіді тощо;
б) зазвичай емоційно реагує на життєві явища, але його мало що може дуже схвилювати;
в) зрідка проявляє «живу» емоційну реакцію на події;
г) «жива» емоційна реакція практично відсутня.
5. Загальний емоційний тонус:
а) постійно жвавий, дуже активний у всіх сферах шкільного життя, береться за всі справи;
б) жвавий, у міру активний у всіх сферах шкільного життя;
в) жвавий, активний у деяких сферах шкільного життя;
г) порівняно з однокласниками менш активний і жвавий;
ґ) майже завжди пригнічений, апатичний у більшості сфер шкільного життя, незважаючи на те що здоровий.
6. Емоційна врівноваженість:
а) завжди спокійний, не буває сильних емоційних спалахів;
б) зазвичай спокійний, емоційні спалахи трапляються доволі рідкі;
в) емоційно врівноважений;
г) підвищена емоційна збудливість, схильний до бурхливих емоційних проявів;
ґ) запальний, часто трапляються сильні емоційні спалахи з незначних приводів.
7. Ставлення до навчання, праці:
- успішність (які оцінки переважають, з якого предмета вчиться найкраще);
- організованість і старанність у навчальній роботі, вміння працювати самостійно;
- інтерес до знань (зацікавлений чи ні, виявляє інтерес до окремих предметів);
- ставлення до елементів праці в школі (лабораторні роботи, чергування, підтримка чистоти в класі, на шкільному подвір'ї).
Конкретний опис знань та вмінь дитини з кодного навчального предмету відповідно до програмових вимог!
8. Дисциплінованість та навички культури поведінки:
- загальна характеристика поведінки (поводить себе спокійно, стримано чи не контролює своїх емоцій);
- виконання шкільного режиму (дотримується правил поведінки, порушує їх навмисно чи через недбалість; найбільш типові порушення дисципліни);
- виконання вимог і розпоряджень учителів (виконує за першою вимогою, з бажанням чи примусово);
- чемність у спілкуванні з учителями, будь-якими дорослими;
- володіння навичками культури поведінки (ставлення до літніх людей і молодших за себе, поступається місцем для людей похилого віку, з повагою ставиться до дівчат абощо).
9. Громадська спрямованість та активність:
- ставлення до громадського життя колективу (дорожить ним, байдужий, ставиться негативно);
- інтерес до громадського життя країни (користується інформацією про події в країні і за кордоном);
- чи виконує громадські доручення, бере участь у діяльності органів самоуправління;
- чи виступає на зборах колективу, громадських організацій з пропозиціями, з критикою недоліків, чи здатний висловлювати власну думку;
- активний чи байдужий у громадсько-корисній діяльності.
10. Стосунки з товаришами:
- становище в колективі (чи користується повагою й авторитетом серед товаришів по класу, чим обумовлені стосунки, які склалися);
- чи задоволений своїм становищем у колективі та яке становище хотів би зайняти;
- ставлення до товаришів по класу (поважає чи байдужий до них; чи бувають конфлікти, їх причини);
- яку роль відіграє в житті класу (активний член колективу чи сторонній спостерігач).
11. Моральні цінності:
- політична культура та толерантність;
- відданість Батьківщині, її Конституції, повага до Національного прапора і Гімну;
- відданість демократичним цінностям - повазі до людини та її прав, свободі вибору;
- усвідомлення себе як громадянина Землі, турбота про екологічну безпеку і виживання людства;
- повага до різноманітності: расова і національна терпимість, повага до інших народів та їхніх культур;
- відданість цінностям сім'ї, повага до батьків, до кожної людини як самоцінності;
- дотримання у стосунках з людьми таких цінностей, як турбота, повага, довіра, відповідальність;
- відчуття власної відповідальності за все, що відбувається навколо.
ІV. Психолого-педагогічні рекомендації щодо роботи з учнем (моніторинг навченості учня з навчальних предметів)