A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа
"Інклюзивно-ресурсний Центр"
Буської міської ради

РОЗВИВАЛЬНІ ІГРОВІ ВПРАВИ НА ОСНОВІ МЕТОДИКИ М. МОНТЕССОРІ ( Для раннього віку)

Дата: 28.05.2020 09:25
Кількість переглядів: 1790

 

Методика видатного італійського педагога стала основою для багатьох практичних розробок занять та ігор із сенсорного розвиту дітей, особливо раннього віку. Пропонуємо практичні розробки ігор та вправ:

 

Пересипання крупи з посудини в посудину

 

Мета: розвивати увагу, зоровий аналізатор, координацію рухів. Виховує наполегливість, організованість, охайність.

 

Обладнання: три посудини (невеликі чайники або молочники), обов’язково з носиками; крупа (гречана або рисова, насипати трошки менше ніж половину посудини), невеликі щітка та совок.

 

Хід гри

 

Малюк пересипає крупу з посудини в посудину, намагаючись нічого не просипати. Якщо крупа просипається, її збирають щіткою та совочком.

 

Збери те, що я назву

 

Мета: розвивати мислення, увагу, мовлення, дрібну моторику рук; виховувати самостійність, цілеспрямованість, організованість. Обладнання: дві глибокі пластикові тарілки, одна тарілка порожня, в другій — дрібні муляжі овочів або фруктів.

 

Хід гри

 

Дитина пальчиками вибирає й перекладає в порожню миску те, що загадає вихователь або вона задумає сама. Попередньо розглянути з дитиною ігровий набір, уточнити назви, кольори, форму.

 

Перекладання намистинок пінцетом

 

Мета: розвивати увагу, дрібну моторику рук, координацію рухів; підготувати руку до письма. Оскільки рухи повинні бути точними, дитина поступово вчиться координувати свої рухи і самостійно виправляти помилки.

Обладнання: дві глибокі пластикові тарілки, намистинки середні за розміром і крупні, великий пінцет.

 

Хід гри

 

Малюк бере пінцет і, охайно захоплюючи намистинки, переносить їх у другу тарілку. Якщо в малюка виникають труднощі, намистинки можна замінити шматочками поролону або кульками пінопласту.

 

 

Перекладання м’ячиків

 

Мета: розвивати увагу, зоровий аналізатор, координацію рухів; виховувати наполегливість, організованість; охайність; спонукати малюка робити відкриття.

 

Обладнання: дві глибокі пластикові тарілки (в одній із них вода), ситечко з ручкою, губка. Опустити у воду 3–4 кульки (пластмасових, наприклад тенісні м’ячики).

 

Хід гри

 

Дитина перекладає кульки в порожню миску за допомогою ситечка. Звернути її увагу на те, що вода витікає з дірочок, а пластмасові кульки не тонуть у воді.

 

Переливання води

 

Мета: розвивати увагу, зоровий аналізатор, координацію рухів; виховувати наполегливість, організованість; охайність.

 

Обладнання: 2–3 великих пластикових стаканчики, чайник, губка. На всі стаканчики нанесені різні позначки рівня води (для цього можна використати маркер або самоклеючий папір).

 

Хід гри

 

Дитина наливає воду з чайника до потрібної позначки. Така сама вправа виконується з іншими стаканами. Можна трохи підфарбувати воду, додавши в неї трішки натурального барвника. Якщо вода пролилась, треба спонукати малюка губкою прибрати за собою воду.

 

 

Пересипання крупи

 

Мета: збагатити сенсорні уявлення дітей, вправляти в маніпулятивних діях (в умінні пересипати крупу ложкою); розвивати дрібну моторику, сенсорні здібності; створити радісний настрій у дитини.

Обладнання: великий контейнер із крупою, ложка, банка чи каструлька, лялька.

 

Хід гри

 

Педагог створює ігрову ситуацію: «Лялька прийшла з прогулянки і дуже зголодніла. Допоможи зварити кашу для ляльки. Насипай крупу в каструльку».

 

Переливання води спринцівкою

 

Мета: розвивати увагу, зоровий аналізатор, координацію рухів; силові м’язи руки, дрібну моторику; виховувати наполегливість, організованість, охайність.

 

Обладнання: дві глибокі одноразові тарілки, спринцівка на 200– 300 мл, губка.

 

Хід гри

 

Дитина за допомогою спринцівки набирає воду та виливає її

 

  • тарілку, поки не вибере всю воду. Спочатку вправа виконується двома руками, потім однією. Якщо вода пролилась, треба спонукати малюка губкою прибрати її.

 

Потоне — не потоне

 

Мета: збагатити сенсорні відчуття дітей, створити радісний настрій, розвивати дрібну моторику, координацію рухів руки.

 

Обладнання: посудини з водою, кульки гумові, пластмасові, дерев’яні, металеві.

 

Хід гри

 

Педагог разом із дитиною кидає у воду кульки з різних матеріалів; вправляє в розумінні понять «тоне», «плаває», «не тоне». Ускладнення: для гри можна взяти теплу і холодну воду, вправляти в розрізненні води за цією властивістю.

 

Кола на воді

 

Мета: розвивати мовне дихання, увагу, інтерес до навколишнього світу; спонукати робити відкриття.

 

Обладнання: велика посудина, наповнена водою.

 

Хід гри

 

Налити в посуд воду і дочекатися, щоб поверхня заспокоїлась. Запропонувати малюкові торкнутися води пальцем (або сильно по-дути на неї) — по воді підуть кола. Поспостерігайте, як це відбувається. Пізніше малюк побачить, що такі самі кола з’являються на калюжах, коли йде дощ. Якщо розміри посудини дозволяють, покажіть, як утворюються хвилі.

 

Попелюшка

 

Мета: розвивати охайність, мислення, увагу, м’язи руки, коорди-націю рухів; спонукати роботи відкриття; виховувати бажання допомагати іншому.

 

Обладнання: дві глибокі одноразові тарілки (одна тарілка порожня, у другій — рис або гречка та манна крупа), ситечко з ручкою.

 

Хід гри

 

Запропонувати дитині (після згадування казки «Попелюшка») допомогти Попелюшці розібрати крупу. Роздивитися крупу. Просіяти і звернути увагу на те, що манка сіється, а рис — ні. Перед очима дитини перемішати крупи і запропонувати відділити рис від манки. Дитина зачерпує суміш, просіює її. Просіяний рис пересипати в порожню тарілку.

 

 

Шершаві картки

 

Мета: розвивати тактильні відчуття; закріпити вміння проводити обстежувальні дії; учити диференціювати предмети, не бачачи їх; активізувати мовлення дітей; виховувати інтерес до навколишнього світу.

 

Обладнання: картки розміром 10 × 10, на яких наклеєні, пришиті безпечні, знайомі дітям матеріали (макарони, манна крупа, хутро, рис, цупкий папір тощо), серветка. Картки виготовляються у двох екземплярах.

 

Хід гри

 

Перед грою дитині бажано помити руки і витерти насухо. Дитина обстежує зразок, а потім під серветкою знаходить таку саму картку. Ускладнення: дитина обстежує картку під серветкою і на-зиває, яка вона (шершава, тверда тощо), а потім знаходить пару.

 

Чарівна музика

 

Мета: розвивати слух, уміння координувати свої рухи відповідно до звуковисотності музики; сенсорні уявлення; вправляти в диференціації понять «великий — маленький»; розвивати словник дітей.

 

Обладнання: музичні записи й технічні засоби для їх відтворення. Хід гри

 

Дітям пропонується послухати різну музику і відповісти на пи-тання:

 

  • звучить гучна музика, хто до нас іде? (Великий, ведмідь, велетень тощо.) Як можна показати когось великого? (Підняти руки вгору.)

 

  • коли звучить тиха музика, хто до нас іде? (Маленький, мишеня, гномик тощо.) Як можна показати когось маленького? (Присісти, нагнутись.)

 

Діти переходять на килим і отримують завдання показати, хто до нас іде, враховуючи гучність музики. Спочатку діти виконують завдання разом з дорослим, а потім самостійно.

Що грає?

 

Мета: розвивати в дитини вміння диференціювати звучання знайомих музичних інструментів, слухове сприйняття, сенсорні уявлення; закріпити назви музичних інструментів (піаніно, барабан, бу-бон, маракас тощо).

 

Хід гри

 

Дитина з допомогою вихователя розглядає музичні інструменти, вихователь пропонує назвати їх і послухати, як вони звучать. Потім ховає інструменти за ширму, а діти за звуком визначають, який інструмент звучить.

 

Шумові коробочки

 

Мета: розвивати вміння дитини диференціювати звучання знайомих музичних інструментів; розвивати слухове сприйняття дитини, сенсорні уявлення про шуми навколишнього світу.

 

Обладнання: 4–6 шумових коробочок, наповнених різноманітним матеріалом (горох, камінчики, борошно, ґудзики, залізні кришечки тощо).

 

Хід гри

 

Діти в ігровій ситуації отримують завдання послухати, як шум-лять «чарівні коробочки», знайти найгучнішу, найтихішу, найвеселішу, найсумнішу. Вихователь просить вибрати коробочку, шум якої найбільше подобається дитині і пояснити чому.

 

Як співає посуд

 

Мета: розвивати вміння дитини диференціювати звучання знайомого посуду; розвивати слухове сприйняття дитини, сенсорні уявлен-ня про звуки навколишнього світу; закріпити назви посуду (ложка, склянка, каструля, миска, чашка).

Обладнання: ширма, посуд (ложка, склянка, каструля, миска, чашка).

 

Хід гри

 

Вихователь розглядає з дитиною посуд, назвати його. Питає дітей, чи знають вони, що посуд уміє співати, пропонує послухати пісеньки різного посуду (вихователь стукає ложкою по різному посуду). Потім ховає посуд за ширму, а діти на звук визначають, який посуд співає пісеньку. Так само проводиться гра «Що як дзвенить».

 

Зображення взято з мережі Інтернет

Використана література: Сенсорний розвиток дошкільнят. Ранній вік ⁄ М.Л. Кривоніс, О.Л.Дроботій. – Х.: Вид-но «Ранок», 2015 р.- 192 с. [ СТ 132-138].

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора